דמיון מודרך מהו

אורנה בן־יעקב מטפלת בדמיון מודרך ו־NLP, מסייעת לחולי פרקינסון להפחית את הרעד ולהקל על תסמיני המחלה באמצעות דמיון מודרך.

יעל טל

מהו דמיון מודרך?

שיטה עתיקת יומין שבתחילת המאה ה־20 הפכה לטכניקה טיפולית מעשית, המבוססת על יכולתנו הטבעית לדמיין. המוח מגיב לאירוע שמתרחש במציאות ולאירוע שמתרחש בדמיון באופן זהה והגוף מגיב בהתאם. הפעילות הפיזיולוגית בזמן הדמיון המודרך מואטת ונוצרת תחושת שלווה ונינוחות. באמצעות שיטה זו ניתן להקל על מגוון רחב של תסמינים גופניים ונפשיים המחמירים במצבי מתח, כמו: רעד, גרד, הפרעות שינה, חרדה, כאב ומחשבות טורדניות. ניתן להתאים את ההנחיה בדמיון לטיפול בבעיה המקשה ובכך לסייע לחולים לשפר את תפקודם ואת איכות חייהם. לדוגמא, חולה במחלת הפרקינסון קיפאון שקפאה בתנועתיותה במשך מספר שבועות חזרה לתפקד וכתבה לי: "אני יכולה ללכת, אני הולכת לשולחן, יושבת וקמה להביא כפית בלי לחשוב על זה, בלי לתכנן את המסלול ובלי לגרור את הרגליים, אני כבר לא אסירה שהרגליים שלה קשורות לכדור ברזל… אני שולחת את המייל ואחר כך אקום בקלילות ואנתר לשיעור פלדנקרייז". מי שמכיר חולי פרקינסון במצב של קיפאון יודע את הקושי הרב והפגיעה ביכולת התפקוד הנגרמים כתוצאה מכך.

איך גילית שדמיון מודרך עוזר לחולי פרקינסון?

זה כחמש שנים אני מנחה קבוצת תמיכה של חולי פרקינסון. לפני כשלוש שנים החלטתי להשתמש במסגרת הקבוצה גם בדמיון המודרך, טכניקה אותה למדתי ובה התמחיתי. בקבוצה, רוב החולים סובלים מרעד ברמות שונות. בפעם הראשונה שהנחיתי את החולים בדמיון מודרך, להפתעתי הרבה, הרעד שלהם פסק. חשבתי שאני מדמיינת, אך בסיום התהליך הייתה התרגשות רבה בקרב החולים שחשו בהפסקת הרעד ודיווחו על השפעה מתמשכת. אין כיום תרופה המצליחה להעלים את הרעד באופן כזה.

הבחנתי שהתופעה חוזרת על עצמה ודווחתי לד"ר אילנה שלזינגר, רופאה נוירולוגית, מנהלת המרכז להפרעות תנועה ברמב"ם. יחד חקרנו את התופעה באמצעות מדידת רמות הרעד לאורך תהליך ההנחיה בדמיון מודרך. בקרב רוב החולים הייתה הפסקה מוחלטת של הרעד למשך דקה עד 13 דקות ורמת הרעד אף נשארה נמוכה במהלך 30 דקות נוספות שבהן נמדד. החולים דווחו על השפעה של עד 14 שעות לאחר ההנחיה. המחקר התפרסם בעיתון מדעי בשם   Movement Disordersועורר התעניינות רבה בעולם. בהמשך גיליתי כי דמיון מודרך עוזר לחולי פרקינסון גם במצב קיפאון, מצב בו היכולת לנוע ולתפקד יורדת באופן דרסטי. בקרוב נתחיל במחקר בקרב חולי פרקינסון בנוגע להשפעת הדמיון המודרך על תסמין זה.

איך זה עובד?

דמיון מודרך, כשמו כן הוא, נעשה באופן מונחה ומכוון, באווירה נינוחה, בשפה שלווה ובאמצעות דימויים, סמלים ושימוש בחושים. בהנחיה מזינים את הדמיון במידע חיובי ובהתאמה לצרכיו ולמטרותיו של המונחה והאדם כמו צופה בסרט מתוך עולמו. בקבוצה, לאור בקשות החולים ולאור התוצאות, אנחנו מסיימים באופן קבוע כל פגישה בהנחיה בדמיון מודרך. תוכן ההנחיה משתנה בהתאם לנושאים שעלו במהלך הפגישה, כמו חיזוק יכולות ההתמודדות, מציאת פתרונות חדשים לבעיה, חיזוק תחושת השליטה במחלה וכמובן שחרור ממתח, נוקשות שרירים, כאב וכו'.
הטיפים שלי להרגעה (לא רק לחולים)

  1. צאו לחופשה בדמיון. תגובת הגוף תהיה זהה כאילו יצאתם לחופשה במציאות.
  2. התמקדו ביש. במקום לחפש מה אין בחיינו, התמקדו במה שיש.
  3. האזינו למוסיקה שקטה. זה תמיד נעים ומרגיע.
  4. חווים קושי?  היזכרו באירועים בהם הייתה לכם חוויה של הצלחה.

אורנה בן־יעקב היא מנהלת הסיעוד בחטיבת השירות האמבולטורי ופנימיות־על, בקריה הרפואית רמב"ם, מנחה קבוצות טיפוליות, מנחה בכירה בדמיון מודרך ו־   NLP, (שיטה הנותנת כלים קוגנטיביים וריגשיים להתמודות לשינוי ולהתמודדות עם קושי).

דלג לתוכן
הגעת לתפריט הנגישות, לחץ ENTER על מנת לדלג על התפריט.