איך שומרים על אינטימיות בתקופת מגיפת הקורונה

איך שומרים על אינטימיות בתקופת מגיפת הקורונה

מאת: גילה ברונר**

**גילה ברונר- סקסולוגית מוסמכת, מנהלת תחום טיפול מיני, ליס, מרכז רפואי תל-אביב, מייסדת ומנהלת (לשעבר) של השרות הסקסולוגי בשיבא בשנים 2004-19, מדריכה בכירה בטיפול מיני, מומחית לשיקום מיני במחלות כרוניות ופרוגרסיביות, מחלות נוירולוגיות ואונקולוגיות, מרצה בתחומים אלה בישראל וברחבי העולם.

הקורונה מחלחלת לכל פיסה בחיינו, ורבים בעולם נמצאים בסגר המביא לשינויים משמעותיים בהרגלי החיים, כולל מערכת היחסים הזוגית, האינטימית והמינית.

המיניות והאינטימיות תורמות באופן משמעותי לבריאות ואיכות החיים. הן חשובות במיוחד לאנשים החיים עם מחלות כרוניות ופרוגרסיביות כמו מחלת הפרקינסון ועוד מחלות נוירולוגיות. אמנם הוירוס אינו עובר ביחסי מין, אבל השילוב בין סטרס וחרדה סביב המגיפה העולמית, יחד עם אתגרי המחלה דורש התייחסות מיוחדת. אנו זקוקים לכוח המיוחד הקיים בהרמוניה הזוגית, על מנת להתמודד עם הקשיים בנפלו על כולנו.

כמטפלת מינית בכירה ומומחית בשיקום מיני של אנשים המתמודדים עם מחלות קשות, אני שמחה לשתף אתכם בידע ובהצעות מעשיות בסדרה של פוסטים שתתיחס לנושאים הבאים:

פרק 1. איך נשמור על קשר זוגי טוב בתקופת הקורונה?

פרק 2. איך מתמודדים עם פערים בחשק המיני בתקופת הקורונה?

פרק 3. ניהול מיניות ואינטימיות אצל צעירים החיים עם מחלת הפרקינסון ללא קשר זוגי.

פרק ראשון: איך נשמור על קשר זוגי טוב בתקופת הקורונה

"יותר מדי ביחד" – כן, מגיפת הקורונה הציבה אתגר על מערכות יחסים ארוכות, זוגות שנאלצים לשהות ביחד באותו מרחב במשך שבועות. הם עלולים למצוא עצמם במריבות, בתחושת חנק וחוסר אונים. הסוד לזוגיות טובה הוא איזון בין כמות החיבור לנפרדות. זה מזכיר לי נגינה באקורדיון –  שרק אם יש סגירה ופתיחה של המפוח נשמעת מנגינה נפלאה. איך אפשר ליישם את עיקרון ה"יחד/נפרדות" כאשר אנחנו סגורים בבית אחד, ללא מוצא? הפתרון די פשוט: מתכננים במהלך היום או השבוע 2 יחידות של בילוי: זמן אישי וזמן זוגי.

(1) זמן אישי – תאפשרו לכל אחד 1-2 שעות כל יום שבו תהיו לבד, מבלי מחויבות להקשיב, לשוחח, לעשות משהו עבור השני/ה. בזמן האישי תסגרו את הדלת: שבו מול המחשב, תעשו מקלחת מפנקת, תקרו, תקשיבו למוזיקה, לכו לישון. לא חשוב מה תעשו – העיקר שיתנו לכם מרחב אישי ללא הפרעה. אם יש ילדים (קטנים או גדולים) בבית, בן הזוג השני ישמור שהם לא יפריעו בזמן האישי. כאשר שני בני-הזוג יודעים לכבד עולם נפרד ופרטי לכל אחד, הם מוצאים שמחה גם בחיבור שלהם.

(2) זמן זוגי – תכננו דייט, כן! פגישה. בחרו יום, שעה, מקום (סלון, מטבח, חדר שינה). עכשו תתכוננו לדייט, כמו לכל בילוי: רחצה, גילוח, בושם, לבוש חגיגי- בדיוק כאילו יצאתם לקונצרט או למסעדה.

מה עושים בזמן זוגי? נהנים! למשל, דפדפו באלבומי תמונות (או בקבצי תמונות במחשב) ותזכרו בחופשות ובטיולים, שחקו קלפים או דומינו, בחרו סרט או סדרה בטלוויזיה (קומדיה בבקשה! החיים מספקים לנו מספיק דרמות), או תזמינו משלוח ממסעדה. אפשר גם לחבק, להתכרבל, אבל לא לקיים יחסי מין (על יחסי מין נדבר בפרק השני).  הזמן הזוגי יאפשר לכם לחוש קרובים ולזכור למה אתם יחד.

איך מתמודדים עם פער בחשק המיני בתקופת מגיפת הקורונה

**גילה ברונר- סקסולוגית מוסמכת, מנהלת תחום טיפול מיני, ליס, מרכז רפואי תל-אביב, מייסדת ומנהלת (לשעבר) של השרות הסקסולוגי בשיבא בשנים 2004-19, מדריכה בכירה בטיפול מיני, מומחית לשיקום מיני במחלות כרוניות ופרוגרסיביות, מחלות נוירולוגיות ואונקולוגיות, מרצה בתחומים אלה בישראל וברחבי העולם.

הקורונה מחלחלת לכל פיסה בחיינו, ורבים בעולם נמצאים בסגר המביא לשינויים משמעותיים בהרגלי החיים, כולל מערכת היחסים הזוגית, האינטימית והמינית. זה נושא שבדרך כלל לא מדברים עליו. כמטפלת מינית בכירה ומומחית בשיקום מיני של אנשים המתמודדים עם מחלות קשות, אני שמחה לשתף אתכם בידע ובהצעות מעשיות.

היום יותר מתמיד חשוב שנדבר על מיניות, שכן היא תורמת באופן משמעותי לבריאותנו בתקופה של חיים בסטרס מתמשך. כדאי להבהיר מושג חשוב: "מיניות". המיניות איננה רק יחסי המין (מיניות ארוטית). היא כוללת הרבה אלמנטים לא-ארוטיים של קרבה פיזית ורגשית. כולנו מכירים את הכוח המדהים של חיבוק קרוב, התכרבלות מנחמת ומסאג' מרגיע. בימים אלה כולנו זקוקים לתמיכה, לאחזקה ולתקווה. מחקרים מעידים שמגע פיזי מפחית חרדה, סטרס וכאב. המגע הפיזי מעניק תחושה שלמישהו איכפת מאיתנו ונותן בטחון שאנחנו אהובים. כך קל יותר להתמודד עם תסכול, כאב, חרדה וסטרס, במיוחד לאנשים החיים עם מחלות כרוניות ופרוגרסיביות כמו מחלת הפרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות.

למה נוצר פער בחשק המיני בתקופות של סטרס?   

הסטרס בצל הקורונה משפיע על המיניות בשתי צורות: (1) אלה שמכבים כל חשק ארוטי, מוחקים את יחסי המין מהפרוטוקול האישי ומתנחמים בעשיה (לבשל, לנקות, לשחק עם ילדים, לשוחח עם חבר/ה) וכך הם נרגעים. בדרך כלל הם לא מבינים למה בני הוג שלהם צריכים סקס. (2) אלה שבתקופות סטרס חשים עליה בחשק המיני. סטרס גורם לתגובות של עוררות וריגוש, ולכן למוח קל לעבור מריגוש בסטרס לריגוש מיני. בנוסף, בעת הגירוי המיני והאורגזמה הגוף מייצר נורויטרנסמיטורים מיוחדים, מעין "סמי אושר" ו-"סמי הרגעה", כך שהפעילות הארוטית-מינית תורמת לאנשים אלה לרגיעה משמעותית.

מה עושים עם הפער בחשק המיני?

חשוב לשוחח, להקשיב ולכבד את הצרכים השונים של כל אחד מבני הזוג, מבלי לנסות לשכנע שצד אחד צודק והשני טועה. האמת היא שאין סגנון שהוא יותר נכון להתמודד עם הסטרס. מנסים ביחד לבנות תפריט מותאם אישית:

מגע אינטימי-פיזי פעם ביום – בן/בת הזוג עם החשק המיני הגבוה ידאג לקיום מגע פיזי (לא ארוטי), פעם ביום למשך 5-10 דקות. מה עושים? תחזיקו ידיים, תתחבקו, תשכבו קרוב, תלטפו (פנים, ידיים, גב). לא מקיימים יחסי מין במפגש הפיזי הזה, אבל חווית המגע היומי שומרת על הגחלים, על החשק המיני. אם לא היום, אז כשתחלוף התקופה המאיימת הזו.

פעילות ארוטית- מינית – בן/בת הזוג עם החשק המיני הנמוך ידאג שתתקיים פעילות מינית. תצטרכו להתפשר על המינון. את הפעילות המינית אפשר להתאים ליכולת ולצרכים של בני הזוג. אפשר לקיים  יחסי מין פנימיים, אך נדרשת זקפה תקינה המאפשרת ביקור בנרתיק, ונדרש נרתיק רפוי ולח על מנת למנוע כאבים בעת יחסי המין. אם יש קושי לקיים יחיס מין פנימיים, תמיד אפשר לקיים יחסי מין חיצוניים, ללא ביקור בתוך הנרתיק. במקום זה נוגעים ומגרים אחד את השני/ה (גירוי ידני, אוראלי, אוננות הדדית) בכל דרך שתתאים לכם.

תפריט זוגי משולב: לא-ארוטי וארוטי – בן/בת הזוג עם החשק הנמוך יעדיפו מגע מפנק לא-ארוטי. בן'בת הזוג עם החשק הגבוה יעדיפו יחסי מין ופעילות ארוטית. ואפשר לבחור שדייט אחד מוקדש למגע ארוטי והשני למגע לא-ארוטי. זה כמו בבילויים אחרים- פעם הולכים למסעדה שהוא אוהב יותר ופעם הולכים למסעדה שהיא אוהבת.

להלן כמה טיפים שיעזרו:

  1. להתמקד בעונג ולא בביצועים
  2. להשתמש בחומרי סיכה למניעת כאב וחיכוך
  3. לבחור עיתוי מתאים בהם התפקוד המוטורי והמיני יהיה בשיאו.
  4. אם יש בעיה, פנו לרופא/ה שלכם – הטיפולים מתקיימים היום באונליין
  5. פנו לטיפול מיני או זוגי לפי הצורך – הטיפולים מתקיימים היום באונליין
  6. חשוב: יש לכם בני זוג התומכים בכם כל יום – נסו להפחית מהם עומס, והתחשבו בצרכים שלהם.